Wednesday, March 23, 2011

Lite bakgrundshistoria

Allting hänger ihop, ingen händelse är någonsin helt skild från annat. För att förstå varför saker blev som de blev så behövs det en lång bakgrundsförklaring om vad som hade hänt innan. Det är inte alltid det går att ge en sån förklaring och det är inte alltid särskilt konstruktivt heller.

Det känns alltså lite orättvist ibland att skriva om saker som jag minns, eftersom jag inte kan ge hela historien. Och eftersom det är människor det handlar om så finns det fler historier än den jag kan förmedla. Jag har alltid haft problem med just det här, jag själv vill veta hela bilden och därför vill jag även förmedla en historia på det viset. Men som sagt, den historien är inte enbart min och därför behöver det jag berättar läsas på det viset.

Men för att förstå min bakgrund som aktivist i RFSL Ungdom behöver en även veta att när jag blev aktiv i distriktet var det ibland en plats med ganska mycket konflikter och inte alltid särskilt schyssta metoder. Varken utåt eller inåt. Distriktet låg i fejd med dåvarande förbundsstyrelsen och mycket av det som vi visade utåt var hur fantastiskt bra vi gjorde allting, hur stora aktioner, projekt och visioner vi hade, vi var radikala, vi var bäst, vi hade alltid rätt och vi var bortom all kritik. Till viss del stämde det, vi gjorde sjukt häftiga saker, och jag är tacksam över att få ha det i min bakgrund, vi kunde förändra världen och det fanns inget som kunde stoppa oss.

Jag på min första aktion för RFSL Ungdom Malmö IDAHO 05

Men som med allting annat är det bara en del av sanningen. Vi hade även problem med demokrati. Ibland var det svårt att förändra gruppen även inifrån. Många av besluten togs inofficiellt och om en inte var en del av den sociala gruppen var det svårt att påverka arbetet.

Det är härifrån min kärlek till formalia, stadgar och policys kommer, saker måste ske på rätt sätt. På ett sätt som gör det möjligt för andra att påverka och delta. Ja, det tar längre tid, men det gör att fler kan få insyn och det är alltid värt mer.

Som sagt, det här är inte nödvändigtvis hela sanningen, men det är en del av min historia och eftersom det här är min blogg så berättar jag den såhär.

No comments: