Monday, April 25, 2011

Köttfria måndagar

Det finns ett nätverk som heter Köttfri måndag.
Idén är enkel, vi måste konsumera mindre animaliska produkter -> en dag i veckan utan kött. Genialiskt.

Innan du skriver av mig som en nyfrälst militant vegan så gör dig själv (och i förlängningen oss andra) en tjänst och läs vidare.

Det finns tusen olika anledningar till varför vi (med vi menar jag ett större perspektiv, inte vi som jag och min katt utan som i jag, du, alla du känner, alla de du känner som känner andra) måste sluta konsumera så otroliga mängder animaliska produkter. Etiska skäl, miljöskäl, hälsoskäl, ekonomiska skäl etc. Vi håller helt enkelt på att konsumera oss mot en ganska trist undergång. Jag tycker att det verkar vara dumt, när det finns en relativt enkel lösning för att motverka den utvecklingen.

Åter till Köttfri måndag. Tanken är att ifall vi alla har en dag i veckan utan att äta djur så kommer det att göra skillnad. Jag är inte så naiv att jag tror att den skillnaden är så stor att den kommer att rädda oss, men det är en start. Det är en möjlighet för dem som i vanliga fall aldrig kommer i kontakt med vegetarisk mat (du kanske inte tror mig, men de finns där ute) att kunna testa på och förhoppningsvis börja reflektera lite kring vad de lägger på sin tallrik.

Idag är det lättare än någonsin förr att vara äta veg, till skillnad från när jag började, det finns alltså inga vettiga anledningar att inte ge det ett försök (undantaget då de som har multipla allergier). Men ofta saknas det inspiration och den där kicken som ibland behövs för att få tummarna loss och göra något utanför sina trygga cirklar.

Mitt bidrag blir då att varje måndag ett tag framöver peppa och ge inspiration till att äta veg, åtminstone en dag i veckan. Jag kommer att lägga upp kompletta recept och förslag på vad som kan ätas till frukost, lunch, middag och kanske en fika eller ett mellanmål. Recepten som jag tar fram kommer jag att försöka anpassa så att de är lätta att laga, inte innehåller "konstiga" ingredienser, är säsongsanpassade och hyfsat snabba att sno ihop. Alla Köttfria måndagars inlägg kommer att taggas med Köttfri måndag, så det blir enkelt att hitta dem igen.

Det är alltså mitt bidrag, vad blir ditt?

No comments: